Seuralta ruoka-apua Kuubaan

06.10.2024

Kuubassa on kehittymässä ennennäkemättömän laaja ruokakriisi. Maasta, jossa nälkä oli jo menneisyyttä, loppuvat nyt leipä ja muut välttämättömät elintarvikkeet.

Suomi-Kuuba-seura tukee yhdysvaltalaisen People's Forumin käynnistämää solidaarisuuskampanjaa. Let Cuba Live -kampanjan tavoitteena on lähettää Kuubaan 800 tonnia vehnäjauhoja humanitaarisena apuna, jotta miljoonilla ihmisillä olisi leipää kuukauden ajan.

Tällä kertaa emme yritä ruokkia vain yhtä perhettä tai yhtä korttelia. Haluamme taata leipäannokset kokonaisille maakunnille. Suomi-Kuuba-seuran pienellä lahjoituksella saadaan hankittua jauhoja 350 000 sämpylän valmistamiseen.

Kuuban hallituksen on tärkeää saavuttaa elintarvikeomavaraisuus ja tehdä kaikki toimet, joilla saadaan jatkuvasti aleneva maataloustuotanto nousuun. Yhdysvallat voisi helpottaa nykytilannetta, jos se lopettaisi Kuubaan kohdistuvat pakotteet ja Joe Biden poistaisi Kuuban "terrorismia tukevien valtioiden" luettelosta.

Donald Trumpin päätös lisätä Kuuba tähän luetteloon on tehnyt saarivaltiolle mahdottomaksi saada kansainvälisiä luottoja ja lopettanut monet rahoitus- ja kaupankäyntimahdollisuudet.

Let Cuba Live -kampanjan kumppanina Kuubassa on Martin Luther King Jr Memorial Center, joka vastaa avun toimittamisesta eteenpäin.