Apu menee perille: Leosdy sai sydämentahdistimen

01.07.2024

Ensimmäiset sydämentahdistimet on toimitettu Kuubaan osana kansainvälistä solidaarisuuskampanjaa.

Suomi-Kuuba-seura liittyi toukokuussa kansainväliseen Käsi sydämelle -kampanjaan, jolla kerätään varoja sydämentahdistimien hankkimiseksi Kuubaan. Laitteiden hankkimisesta ja toimittamisesta perille vastaa MediCuba-Europa -verkosto, jossa seura on aktiivisesti mukana.

Nykyisessä talouskriisissä Kuuballa ei ole riittäviä resursseja lääkkeiden ja lääketieteellisten laitteiden hankkimiseen. Yhdysvaltojen ylläpitämän kauppasaarron vuoksi useimmat sydämentahdistimien valmistajat kieltäytyvät myymästä laitteita Kuubaan.

Kahdeksan uutta elämää

Vain muutama viikko kampanjan käynnistymisen jälkeen lähetimme neljä tuhatta euroa keräysvaroja sydämentahdistimien hankintaan. Kerätyllä summalla on voitu hankkia sydämentahdistin kahdeksalle kuubalaiselle, joiden elämän pieni, mutta elintärkeä laite muuttaa.

Monet potilaat joutuvat Kuubassa olemaan pysyvästi sairaalassa, koska kotiuttaminen ilman sydämentahdistinta olisi liian suuri riski. Kesäkuun viimeisenä viikonloppuna Kuuban kardiologisessa instituutissa (Instituto de Cardiología y Cirugía Cardiovascular) iloittiin, sillä ensimmäiset kampanjan ansiosta hankitut sydämentahdistimet voitiin asentaa niitä odottaneille potilaille. Tapahtumaa oli seuraamassa myös Kuuban televisio.

Yksi uuden mahdollisuuden saaneista potilaista on Downin syndroomaa ja leukemiaa sairastava Leosdy, jolla diagnosoitiin kuukausia sitten synnynnäinen sydänsairaus. Leosdyn äiti Alionuska Cedeño Álvarez ei voinut pidätellä kyyneleitä, sillä kuukausien tuskallisen odotuksen jälkeen poika voitiin viimein leikata onnistuneesti.

"Pojallani on nyt uusi sydän."

Leosdyn terveydentila oli huonontumassa nopeasti, ja äiti pelkäsi ettei poika enää koskaan avaa silmiään. Nyt Leosdy toipuu kuitenkin hyvin.

"Kiitos kaikille, jotka ovat auttaneet ja tehneet tämän mahdolliseksi. Ei pelkästään poikani saanut uutta sydäntä, vaan monet ihmiset ovat saaneet mahdollisuuden", Alionuska sanoi.

Leosdy sai sydämentahdistimen ja pääsi Kuuban televisiouutisiin äitinsä Alionuskan kanssa.

Hän kertoi, että yksi samaan aikaan toimenpiteeseen päässyt potilas oli isoäiti, joka sai sydämentahdistimen 104-vuotiaana.

Tavoitteena 300 tahdistinta

Kardiologisen instituutin erikoislääkäri Roilán Falcón Rodríguez kertoi, että sairaalalle tehdyn lahjoituksen ansiosta 30 sydämentahdistinta odottanutta potilasta voitiin kotiuttaa, mikä parantaa heidän elämänlaatuaan ja lisää heidän elinvuosiaan.

Solidaarisuuskampanja jatkuu eri maissa. MediCuba-Europa tekee ensimmäistä kertaa yhteistyötä yhdysvaltalaisen Global Health Partners -järjestön kanssa, jotta Kuubaan voidaan toimittaa vähintään kolme sataa sydämentahdistinta lähikuukausina.

Yhteistyön tarkoituksena on taata, että ainakin kaikkein kiireellisimmissä tapauksissa potilaat saisivat tahdistimensa mahdollisimman nopeasti.